Menu stron
TwitterFacebook
Menu kategorii

Opublikowane przez dnia Paź 3, 2017 w Mały Człowiek, Mamą być | 0 komentarzy

Sen dziecka – jak radzić sobie z problemem zasypiania?

Sen dziecka – jak radzić sobie z problemem zasypiania?

Rodzi się, przychodzi na świat. Wszyscy w koło oczekują, że pierwsze tygodnie będą idealne… będzie jadł, spał, jadł, spał…. A co wtedy, kiedy nie chce spać? Czy to znaczy, że coś jest z dzieckiem nie tak? Czy to znaczy, że jesteś złą matką bo twoje dziecko nie chce spać? A może warto pomóc mu nauczyć się zasypiania i wyrobić odpowiednie mechanizmy, które będą odpowiadały za regulacje czasu snu i czuwania u dzieci?

laurel-851030_1920

 

Zacznijmy od początku

Pierwsze tygodnie życia dziecka to czas, kiedy uczy się ono funkcjonować w świecie zewnętrznym, z zupełnie nowymi regułami i zasadami, których oczekują inni. Rodzice uczą się żyć z nowym członkiem rodziny, poznają swoje dziecko i jego preferencje. Warto w tym czasie jak najwięcej obserwować, uczyć się, dać dziecku czas na poznanie się wzajemne, nauczenie nowej rzeczywistości. Trzy – cztery miesiące to czas, kiedy nie powinniśmy szczególnie ingerować w czas snu i czuwania dziecka. Raczej to my, jako rodzice, powinniśmy się do niego dostosować. Nie znaczy to jednak, że te kilka miesięcy ma być totalnym chaosem. Warto stworzyć i dziecku i sobie odpowiednie warunki do tego, aby samoregulacja czasu snu i czuwania nastąpiła jak najszybciej.

Dzień i noc

Noworodek funkcjonuje w systemie dobowym – śpi w dzień, żąda jedzenia w nocy, kompletnie nie przejmuje się naszym, umownym jakby nie było, dniem i nocą. Warto jednak zadbać o to, aby dziecko uczyło się tego czym jest dzień i jakie zasady panują w ciągu dnia, a czym jest noc i co się z tym wiąże. Dlatego jeśli twoje dziecko ma drzemki w ciągu dnia to nie zasłaniaj okien i nie rób sztucznego zaciemnienia, bo najistotniejszą rolę w regulacji cyklu snu i budzenia u dzieci odgrywa rytm światła i ciemności.  Zachowuj się normalnie, nie musisz stąpać na paluszkach, szeptać i bać się nastawić wodę na herbatę. Nie musisz wyciszać telefonu, siedzieć w głuchej ciszy i w ogóle się nie poruszać. Wręcz przeciwnie – w ciągu dnia życie powinno toczyć się tak, jak nasza zwykła codzienność . Ktoś dzwoni do drzwi, ktoś z kimś rozmawia, słuchamy radia lub akurat na budowie za oknem ktoś używa młota pneumatycznego. Jeśli twoje dziecko jest zdrowe i prawidłowo się rozwija takie dźwięki nie powinny go szczególnie rozpraszać i wybudzać. Co innego wieczorem i w nocy. Wtedy warto postarać się o wyciszenie, przygaszenie światła, nie używanie tzw. niebieskiego światła (emitowanego przez ekrany laptopów, telefonów czy lampki ledowe). Dzięki zastosowaniu tych zasad twoje dziecko będzie w naturalny sposób uczyło się kiedy jest dzień a kiedy noc.

Rytuał zasypiania

Wiele dzieci ma problemy z zasypianiem. Szczególnie wieczorem maluchy potrzebują więcej czułości, bliskości rodzica, długiego karmienia piersią, kołysania. Są to zupełnie normalne i naturalne zachowania. Warto jednak już od pierwszych tygodni życia dziecka wprowadzić wieczorny rytuał zasypiania. Dzięki niemu dziecku łatwiej będzie zasypiać a jednocześnie będzie uczyło się pewnej sekwencji czynności, które dadzą mu poczucie bezpieczeństwa, pewnego stałego, codziennego zwyczaju, wspólnego dla całej rodziny.

Jednym z lepszych rytuałów na dobranoc jest rytuał opracowany i proponowany przez firmę Johnson’s. We wrześniu miałam okazję uczestniczyć w warsztatach organizowanych dzięki Johnson’s Science od Baby Sleep. Specjaliści mówili o tym, jak ważny jest sen dla rozwoju dziecka, jak wiele rodziców boryka się z problemami snu swoich dzieci i jakie są sposoby, aby choć w pewnym stopniu zniwelować te problemy.

adorable-20374_1920
Rytuał na dobranoc obejmuje:

– kąpiel dziecka, która jest przeprowadzana raczej  w atmosferze spokoju niż zabawy w wodzie

– masaż , delikatny dotyk.  Oczywiście nie mówimy tu o masażu terapeutycznym ale o masażu, który każdy rodzic jest w stanie wykonać

– wyciszeniu czyli uspokojeniu, głaskaniu,  przeczytaniu bajki lub zanuceniu kołysanki

 

Wieloletnie badania wykazały, że stosowanie tego 3-stopniowego rytuału w dość krótkim czasie pozwala wyeliminować większość problemów związanych z zasypianiem dzieci  i pozwala im spać dłużej.

Warto zadbać o to, aby dziecko spało jak najlepiej i jak najdłużej, bo w czasie snu porządkują się w mózgu dziecka wszystkie zdobyte w ciągu dnia doświadczenia, wszystkie nowe umiejętności. Zdrowy sen dziecka warunkuje jego przyszłość, zdolności poznawcze, radzenie sobie ze stresem , nauką czy budowaniem relacji.

Publikuj i odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Bądź zawsze na bieżąco, zapisz się na newsletter!